Základní problémy, které jsou řešeny
Nerovnosti ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků a předčasné odchody ze vzdělávání na území ORP Ostrava. Handicapy ovlivňující kvalitu a důležitost vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků vyskytující se na úrovni jejich rodin Roztříštěnost systému a forem doučování v procesu neformálního vzdělávání realizovaného v mimoškolním prostředí.
Cíl projektu
Hlavním cílem předkládaného projektu „STOP školní neúspěšnosti v Ostravě“ je zabránění předčasného odchodu ze vzdělávání žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí, zabránění jejich segregace ve vzdělávacím systému a odstraňování bariér a handicapů souvisejících se socioekonomickým statutem znevýhodněných dětí a jejich rodin.

Aktivity projektu
Klíčové aktivity projektu byly na základě výše uvedeného rozděleny do dvou intervenčních skupin.
1) Intervence určené pro žáky ZŠ ze sociálně znevýhodněného prostředí ve formě intenzivních doučovacích programů
- Doučovací program Orion – intenzivní doučování žáků 1. stupně ZŠ
- Doučovací program Apollo – intenzivní doučování žáků 2. stupně ZŠ
- Doučovací program Ukrajina – intenzivní doučování žáků ZŠ s ukrajinskou národností
Dílčí cíle:
- Zlepšení a zvládnutí dovedností definovaných v individuálním plánu
- Zlepšení v hodnocení v daném předmětu
- Kvalitativní posun žáků v přístupu k učení
2) Intervence určené pro rodiče žáků ZŠ ze sociálně znevýhodněného prostředí
Individuálně sociálně pedagogická podpora rodin Individuální podpora cílená na motivaci rodičů k zapojování dětí do školního vzdělávání navzdory časté nedůvěře a celkově složité sociální situaci rodiny
- Klub rodičů
Aktivita zaměřená na zvyšování úrovně rodičovských kompetencí, posilování a podpory motivace rodičů ke vzdělávání, rozšiřování jejich všeobecných znalostí apod.
- Terénní pedagogický pracovník
Terénní podpora rodičovských kompetencí přímo v rodinách na základě posouzení specifických potřeb dítěte dle jeho věku ve formě přímé konzultace terénního pedagogického pracovníka v rodinném prostředí s důrazem na podporu rodičů, ale jen do té míry, pokud je to třeba.
Dílčí cíle:
- Snížení handicapů ovlivňující kvalitu a důležitost vzdělávání znevýhodněných žáků v rodinách
- Zvýšení hodnoty důležitosti vzdělání v rodinách znevýhodněných žáků
- Získání nové dovedností rodičů k podpoře dětí ve vzdělávání a výchově
Kontaktní osoby
Bc. Martin Válek – projektový manažer valek@tutorie.cz
Ing. Lucie Adámková – průvodce projektem adamkova@tutorie.cz
Mgr. Ivona Šťovíčková – vedoucí multidisciplinárního týmu stovickova@tutorie.cz
Partneři projektu
- Základní škola MUDr. E. Lukášové a Klegova
- Základní škola Jugoslávská
- Základní škola a mateřská škola V. Košaře
- Základní škola Šalounova 56
- Základní škola a mateřská škola Volgogradská
- Základní škola Matiční
- Základní škola Březinova
- Základní škola Komenského
- Základní škola Volgogradská
- Základní škola A. Kučery
Informace o projektu
- Registrační číslo projektu: CZ.03.02.01/00/22_029/0004229
- Období realizace: 1. 4. 2024 – 31. 3. 2026